Alaptanítások, 4. rész


Megtérés a holt cselekedetekből

Ismétlés

Az Istennel való jó kapcsolat feltétele a tökéletesség. „Légy tökéletes” -ezt kérte Ábrahámtól
az Úr. Ezt tanította Jézus a hegyi beszédben

Legyetek tehát tökéletesek,
mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes!

Máté 5:48

Mi a saját erőnkből ez nem tudjuk teljesíteni! Jézus engesztelő áldozata segített rajtunk.

Mert egyetlenegy áldozatával örökre tökéletesekké tette a megszentelteket.

Zsidó 10:14

Az előző részekben tanulmányoztuk az Ézsaiás 28:16-ot  Ezért így szól az Úr Isten: Íme, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki [benne] hisz, az nem fut!  –  A szegletkő egy boltívbe beépített kulcs kő. Ez a kő Jézus Krisztus. Ez a kő megmutatja, hogy működik a mi megigazulásunk.  A következő leckék szorosan erre, a hitből való megigazulás tanítására épülnek.

Az előző részekben tanulmányoztuk az Ézsaiás 28:16-ot “Ezért így szól az Úr Isten: Íme, Sionban egy követ tettem le, egy próbakövet, drága szegletkövet, erős alappal, aki [benne] hisz, az nem fut!”

Alap tanítások

Ezért, túllépve a Krisztusról szóló tanítás alapelemein,  törekedjünk tökéletességre, ne rakjuk le újra a halott cselekedetekből történő megtérés, az Istenbe vetett hit,    az alámerítkezésekről szóló tanítás, a kézrátétel, a halottak feltámadása és az örök ítélet alapjait.  

Zsidó 6:1-2. 

Megtérés a holt cselekedetekből

Az alapok alapjára a hitből való megigazulásra épülő első lecke a holt cselekedetekből való megtérés és az Istenbe való hit. Fordulj el a saját erődre, képességedre való támaszkodástól (ami holt cselekedet) és bízz inkább Istenben! Támaszkodj Isten kegyelmére és tapasztald meg az Ő békességét! Alapozd meg a hited. Kérlek nyisd meg a szíved, figyelj és ezekre az igazságokra építs! Kezdjük!

Térj meg a holt cselekedetekből és higgy inkább Istenbe!

Holt cselekedet, halott cselekedet az ami Isten szemében hiábavaló. Olyan tett ami nincs hitből, ami nem szeretetből (agapé, Isteni szeretetből, nem önzetlenségből fakad). A bűnök mindenek előtt holt cselekedetek. De nem csak bűn lehet holt cselekedet. Ha betöltöd a törvényt és mondjuk nem törsz házasságot ezt kétféle képen lehet megtenni a szerint mi a szíved indíttatása, motívuma. Ha azért nem törsz házasságot, mert félsz a pokoltól, félsz az egyéb következményektől, az is jó dolog, de ez még holt cselekedet. De ha azért nem paráználkodsz, mert szereted az Istent és szereted a házastársad az egészen más. Ez már nem holt cselekedet és erkölcsileg nagy érték.

A megtérés szó két dolgot jelent.

1.) Héberben  H7725  ‫שׁוּב (šúḇ) * suv” : visszafordulás Istenhez

2.) Görögben:  G3341 μετάνοια,  „metanoia”, a gondolkodásmód megváltoztatása.**

Ézsaiás 55:6 -7-ben együtt jelennek meg.

 Keressétek az Urat, amíg megtalálható, hívjátok őt segítségül, amíg közel van.    Hagyja el a gonosz az ő útját,* és a bűnös férfiú gondolatait**, és térjen az Úrhoz, és könyörül rajta, és a mi Istenünkhöz, mert bővelkedik a megbocsátásban.

1.) „Hagyja el a gonosz az ő útját”, (visszafordulás Istenhez.*) Régen Istentől távolodtunk, de megfordultunk, most Istenhez közeledünk.

2.) „bűnös férfiú gondolatait”, (gondolkodásmód megváltoztatása.**) 
Változtasd meg azt, hogy hogyan gondolkozol a holt cselekedetekről.

Folytatás:

Mert  az én gondolataim nem a ti gondolataitok, és a ti utaitok nem az én utaim, így szól az Úr!    Mert amint magasabbak az egek a földnél, akképpen magasabbak az én utaim utaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál!

Ézsaiás 55:8 – 9

Gondolkozz úgy ahogy Isten gondolkodik és tedd azt ami kedves az Úr előtt!

Ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el a ti elméteknek** megújulása által, hogy megvizsgáljátok, mi az Istennek jó, kedves és tökéletes akarata.

Károli Róma 12:2

A Szent Pál Akadémia fordításából kiderül, hogy nem  az elme a célpont, hanem a szív!

és ne idomuljatok ehhez a világkorszakhoz, hanem változzatok meg a szívetek értelmének** (núsz) megújítása által…

Róma 12:2

A szív értelme** görögben: G3563 νοῦς, (núsz):  szív értelme, szeme, felfogó képessége.

Legtöbben arról tanítanak, hogy változtasd meg az elméd..  De itt többről van szó! Nem az agyról, hanem mélyebb dolgokról, a szívről amiben a hitrendszered van!

Ahogy az ember a szívében gondolkodik olyan ő.

Példabeszédek 23:7

Nem csupasz információkat szeretnénk megosztani veled, hanem kijelentéseket, üzeneteket, RÉMÁT – ami a szívedhez szól. Isten a szívedhez akar szólni, mert szeret.

Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje (Isten üzenete, RÉMA)  által.

Róma 10:17

Amikor Isten szól hozzád, a szíved megérzi. Az más, az nem emberi beszéd. Az megérint és megváltoztat.

Időről időre szükségünk van korrekciókra.  Sokan egész életükben ragaszkodnak ahhoz a felfogáshoz, teológiához, amit először hallottak. Merevvé válnak a hitrendszerükben. Nem akarnak változtatni a hitükön. Pedig tudjuk, hogy nem látunk mindent világosan. Legjobb, ha nyitottak vagyunk, hajlandóak vagyunk megváltoztatni a felfogásunkat Istennel kapcsolatban. Legyünk nyitottak a korrekcióra. Lehetetlen dolog hívőként növekedni, ha nem változtatunk a gondolkodás módunkon, hogy folyamatosan haladjunk Isten felé.

Térjünk meg a halott cselekedetekből, vagyis: változzunk meg abban, hogyan gondolkodunk a halott cselekedetekről. Régen úgy gondoltam, hogy a halott cselekedetek a bűnök. Halott cselekedet  azonban lehet kívülről jónak látszó cselekedet is, csak rossz indítékból. Ebből a nézőpontból nézve kívülről nem tudjuk megítélni mások tetteit, mások szívét, szándékát, motívumait, mivel a halott cselekedetek és a jó cselekedetek kívülről hasonlatosak lehetnek. Finomítva: nem csak az számít mit teszel, hanem az is mik a motívumaid, mi a szíved indítéka.  Nézzünk egy bibliai példát ami bemutatja mi is az a holt cselekedet:

A farizeus és a vámszedő példázata

Némelyeknek pedig, kik elbizakodtak magukban, hogy ők igazak, és a többieket semmibe sem vették, ezt a példázatot is mondá:    Két ember ment fel a templomba imádkozni; az egyik farizeus, és a másik vámszedő.    A farizeus megállván, ily módon imádkozott magában: Isten! hálákat adok neked, hogy nem vagyok olyan, mint egyéb emberek, ragadozók, hamisak, paráznák, vagy mint ím e vámszedő is.    Böjtölök kétszer egy héten; dézsmát adok mindenből, amit szerzek.    A vámszedő pedig távol állván, még szemeit sem akarja vala az égre emelni, hanem veri a mellét, mondván: Isten, légy irgalmas nekem bűnösnek!    Mondom nektek, ez megigazulva ment alá az ő házához, inkább mint amaz: mert valaki felmagasztalja magát, megaláztatik; és aki megalázza magát, felmagasztaltatik.***

Lukács 18:9 – 18:14 

Két ember ment fel a templomba imádkozni. Kívülről nézve mindketten jó dolgot tettek. De közelebbről nézve nagy  különbség fedezhető fel  a két ima között. A farizeusok a vallásos törvénykező gondolkodás megtestesítői. Hogy működik egy ilyen letérkövezett szív? – Minden a kizárólagosságról szól.
Ha te is ugyanabba a vallásba tartozol, jó ember vagy. De ha nem, már el is kárhoztál…
A törvénykezés az egőt hízlalja. Minél nehezebbek a vallási előírások, annál büszkébbek lesznek akik azokat megtartják. A szabályok, előírások, merevvé, szögletessé, érzéketlenné, könyörtelenné teszik az embereket. Tönkre teszik az embert. A lágy szívből egy kevély, büszke személyiség jön létre.

Ítélkezővé válnak. Az ítélkezés nem feltétlenül hibakeresés, hanem úgy gondolják, hogy meg tudják ítélni az emberek belső szándékait, motívumait… pedig ez kívülről nem megy!

A farizeus önmagához, mint egy etalonhoz hasonlítja a vámszedőt. Kétszer böjtölök egy héten, tizedet fizetek mindenből… Önmagát fényezi Isten előtt. Dicsekszik az önigazultságában. Azért ment fel imádkozni, hogy Isten előtt dicsekedjen a saját képességeivel, saját erejével, saját jóságával, saját erkölcsi tartásával. De ez testben bízás, önelégültség, holt cselekedet.

A vámszedő pedig irgalomért fordult az Úrhoz. Elment, teljesen elvetette magát és Isten irgalmasságára hagyatkozott.
Jézus szerint a vámszedő nyert bűnbocsánatot. A farizeusnak pedig Isten ellene ált.
Valaki felmagasztalja magát, megaláztatik; és aki megalázza magát, felmagasztaltatik”***

A vámszedő könyörgése Isten kegyelmét váltotta ki, a farizeus imája pedig holt cselekedetet volt. Így az ima lehet holt cselekedet, vagy lehet a hit cselekedete, jó cselekedet. Én szintén megtapasztaltam, részese voltam egy ilyen rendszernek. Rendkívül büszke voltam a vallásomra, a saját teljesítményemre.
Mindig megtaláltam miért vagyok jobb, áldottabb egy másik embernél. Lenéztem másokat. A hitem kereskedelmi hit lett. Megtanítottak, mit kell tennem azért, hogy Isten megálldjon. Pedíg Isten nem akart mindent kisajtolni belőled. Csak az Ő mögé bújt eberek voltak telhetetlenek Az eredmény mégis egy valláskárosult, csalódott, megkeseredett kirabolt szív lett. Isten nem ilyen. Ő adni szeretne neked. Ő fel akar emelni téged. Ha hozzá fordulsz ő nyugalmat, békességet elfogadást és szeretetet ad és betölti a szükségeidet. A törvény függöséget okoz. Amikor megérted Isten kegyelmét, akkor a törvénytől való elvonási tünetek jelentkeznek.

Adok egy meghatározást a holt cselekedetekről:

Holt cselekedet bármely kísérlet, hogy elfogadást szerezzünk, előnyt találjunk vagy megigazulttá váljunk  Isten előtt, a saját erőfeszítéseink, saját képességünk és saját akaraterőnk által.

Holt cselekedet az, amikor az ember nem Istenre támaszkodva, nem hitből, hanem a saját képességeibe, erejébe bízva cselekszik, éli az életét. A motívumokkal van a baj.

-„Én mindent ezzel a tíz körmömmel kapartam ki magamnak.” Talán hallottad már ezt az Isten tagadó keserű beszédet: Az ilyen ember sorsa nehéz, örömtelen. A keserű élet oka lehet a testben bízás és a saját erőre való támaszkodás. Ne érts félre! Nem azt arra biztatlak, hogy passzív légy, hanem arra, hogy jó szívből, jó motívumokból tevékenykedj és a Szent Szellem vezetésében járj!

A holt cselekedet jelentéséhez hasonló a „törvény alatt” kifejezés.

Amikor Pál apostol a „törvény alatt” élő hívőkről  beszél, olyan keresztényekre gondolt, akik saját magukban, a saját képességeikben bízó keresztények, aki a törvény betűjének betartásán keresztül, a saját teljesítményükkel akarnak Istennek tetszeni.  Ezek holt cselekedetek. A saját erőben  bízás, az testben bízás.

Ezt mondja az Úr: Átkozott az a férfi, aki emberben bízik és testbe helyezi erejét, az Úrtól pedig eltávozott az ő szíve! Mert olyanná lesz, mint a hangafa a pusztában, és nem látja, hogy jó következik, hanem szárazságban lakik a sivatagban, a sovány és lakhatatlan földön.

Áldott az a férfi, aki az Úrban bízik, és akinek bizodalma az Úr; Mert olyanná lesz, mint a víz mellé ültetett fa, amely a folyó felé bocsátja gyökereit, és nem fél, ha hőség következik, és a levele zöld marad; és a száraz esztendőben nem retteg, sem a gyümölcsözéstől meg nem szűnik.….

Jeremiás 17:5 – 17:9

Jeremiás átkozottnak mondja a testben bízást. Rámutat, hogy a szívnek fontos szerepe van abban hol tartózkodunk, törvény alatt, vagy kegyelem alatt. Nézzünk néhány hasonló  jelentésű kifejezést az ellentét párjukkal:

holt cselekedetjó cselekedet, hit cselekedete
törvény alattkegyelem alatt
saját képességIsten befolyása, Isten képessége alatt
testben bízásIstenben bízás, Szellemben járás.

A test alatt- a saját erőt, saját képességet, saját tehetséget értem.

A  testben bízás (saját képességben bízás)   ellentéte >< az Istenben való hit, Istenben való bízás, Szellem vezetése. Valaki vagy magára támaszkodik,>< vagy Istenre. Saját képességeiben bízik > < vagy Isten befolyását igényli és követi, arra figyel.

Mert a test szerint valók a test dolgaira gondolnak; a Szellem szerint valók pedig a Szellem dolgaira.    Mert a testnek gondolata halál; a Szellem gondolata pedig élet és békesség.    Mert a test gondolata ellenségeskedés Isten ellen; minthogy az Isten törvényének nem engedelmeskedik, mert nem is teheti.    Akik pedig testben vannak, nem lehetnek kedvesek Isten előtt.    De ti nem vagytok testben, hanem szellemben, ha ugyan az Isten Szelleme lakik bennetek. Akiben pedig nincs a Krisztus Szelleme, az nem az övé.

Róma 8:5 – 9

Aki a saját képességeiben bízik, test szerint gondolkodik, abból (Jeremiás szerint) hangafa lesz a pusztában. Ha valaki magában bízik, nincs élő kapcsolata Istennel. Pusztaságban él, magára marad. Nincs kijelentése, nincs reménysége, nem tart igényt Isten támogatására. Szíve nem számít Isten segítségére.

De nem csak materialista, vagy bálványimádó ember lehet magában (testben) bízó. Nagyon sok keresztény sem lépett még ki ebből. Rossz látások, rossz tanítások elviszik a szívet. Van akit arra tanítottak, hogy a csodák ideje az apostolok után már lejárt.

Vagy komoly csapda lehet a szabályok, vagy a törvények alapján való gondolkodás, (törvény alatt élés): meg tudom tartani a törvényt a saját erőmből… Amikor pedig úgy érzi betöltötte a törvényt, kihúzza magát, büszke lesz a teljesítményére. Majd elvárja Isten kivételező bánásmódját. Pedig pont ekkor hagyja Isten, hogy – ha magadban bíztál, old is meg magad a problémádat. Nem működik a hit. Kemény lett a szív, nem jön át az élet – a DZOÉ. A farizeusok ezt példázzák… Jellemző, hogy magára figyel az ember: mit tettem jól, mit rontottam el. Rideg, rugalmatlan, szögletes, bűn centrikus gondolkodás, amellyel nagyon sokat árt magának és másoknak az ember. Nehezen fér bele az irgalmasság, az együttérzés.

A szellem vezette ember pedig a „folyóvíz mellé” költözik.

A Jeremiás 17 ezt a két dolgot gyönyörűen lerajzolja egy fával. (Fa az ember, a folyó pedig a Szent Szellem jelképe).
Ha a folyó parton élünk, Isten befolyása alatt akkor jön a víz, jön Isten szeretete, jelenléte, kenete, jön a tápanyag, az áldás! A szív megváltozik erőfeszítés nélkül.

A mi tekintetünk azonban nincsen eltakarva. Ezért állandóan az Úr dicsőségét tükrözzük vissza. Eközben pedig fokozatosan átváltozunk, és egyre jobban hasonlítunk őhozzá….

2 Korinthus 3:18

Merre menj?  A test, vagyis a saját képesség útján vagy Isten befolyása alatt a Szent Szellem útján. Segít választani a következő példa:

Tegyük fel, hogy át kell menned egy veszélyes területen, egy mocsáron.
Ezt kétféle képen tudod megtenni:

  1. Megkérsz egy idegen vezetőt, hogy vezessen át
  2. Veszel egy térképet, és azzal navigálod át magad a területen.

Az idegen vezető  a Szent Szellem.

A szél fú, ahová akar, és annak zúgását hallod, de nem tudod honnan jő és hová megy: így van mindenki, aki Szellemtől született.

János 3:8

A térkép pedig a törvény, amiben le van írva mi a veszélyes és mi a jó.

Azok viszont, akik abban bíznak, hogy a Törvény előírásainak betartása teszi őket Isten számára elfogadhatóvá, (törvény alatt vannak),  azokra átok nehezedik…

Galáczia 3:10 EFO

Pál ugyanazt mondja mint Jeremiás.

Ismételjük át:

Holt cselekedet bármely kísérlet, hogy elfogadást szerezzünk, előnyt találjunk  vagy megigazulttá váljunk  Isten előtt, a saját erőfeszítéseink, saját képességünk és saját akaraterőnk által.

Ne légy passzív, hanem figyelj mire indít a Szent Szellem!

Mi a kegyelem?

Kegyelem a görög szótár szerint kharisz    χάρις,  1) kegyelem, kedvezés, kedvesség 2) szívesség, jóindulat, jóakarat, öröm…. 

Ebből csak annyit jegyeztünk meg, hogy a kharisz Isten ki nem érdemelt jóindulata. Pedig ez csak azt mutatja hogy, érdem nélkül jön. De mi is érkezik? Kedves jóindulat, szívesség. Más meghatározás szerint a kegyelem Isten befolyása a szívedre. Isteni képesség. A szívedre ható Isteni befolyás, képessé tesz olyan dolgokra , ami addig saját erődből nem ment. „Ami embereknek lehetetlen, Isten segítségével lehetséges!

Isten kegyelme: Isten ki nem érdemelt jóindulata. Isten  képessége, befolyása, a szívedre amit élvezel, ami örömet okoz. Olyan kivételezés, kedvezés, jutalom ami megváltoztatja a szíved erőlködés nélkül.

Isten ingyen kegyelmében, benne van az Ő irgalma, szeretete, jóindulata. Ez a kegyelem  rád nyitotta az ajtót, és bemutatkozott neked: Én vagyok az Úr aki megbocsátottam minden bűnödet és meggyógyítottam minden betegségedet:

Aki megbocsátja minden bűnödet, meggyógyítja minden betegségedet. Aki megváltja életedet a koporsótól; kegyelemmel és irgalmassággal koronáz meg téged. Aki jóval tölti be a te ékességedet, [és] megújul a te ifjúságod, mint a sasé.

Zsoltárok 103:3 – 5. 

Mit szól ehhez a szíved? Ha megérint Isten szeretete, akkor, Isten befolyásolni kezdi a szívedet.  Isteni képesség jön rád, hogy  meg tudj tenni olyan dolgokat amikkel eddig csak küszködtél. Ez egy ajándék.  Megváltozol, meggyógyulsz, megszabadulsz erőfeszítés nélkül.

Mert kegyelemből tartattatok meg, hit által; és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez; Nem cselekedetekből, hogy senki ne kérkedjék. Mert az Ő alkotása vagyunk, teremtetvén [Általa] a Krisztus Jézusban jó cselekedetekre, amelyeket előre elkészített az Isten, hogy azokban járjunk.

Efézus 2:8 – 10 

Helyettesítsük be amit tanultunk:

Isten befolyása üdvözít bennünket, vagy Isten képessége gyógyít meg bennünket… ez nem tőlünk van, hanem ajándékba kaptuk. Ezért nincs mivel hencegni. A szívünk repes, örül, hogyha jót tehet…

Közvetlenül a megtérésem előtt Isten elkezdett velem foglalkozni. Nagyon szerettem volna hinni, de nem ment. Teljesen materialista voltam. Egy idő után Isten áttörte ezt a falat én pedig átadtam az életem Jézusnak. Elkezdtem bízni Istenben. Kaptam hitet ajándékba.

Amikor az édenkertben elindultunk a saját fejünk után, azt gondoltuk, sokkal jobb lesz, fog ez menni.  Akkor nagyot tévedtünk. Sokkal rosszabb lett és a mai napig sem mennek jól a dolgok.

De Isten készített egy visszavezető utat !